kratak priručnik za one koji se odluče na privatnu nakladu

25.01.2016.

''Kao što je poznato svim mladim neafirmiranim autorima, proboj na književnoj sceni lako se može usporediti sa „Don Quijote“-om. Mnogi su faktori potrebni kako biste izdali svoj prvi roman i mnogi odustaju prije nego li započnu tu borbu s vjetrenjačama. Pronalaženje kvalitetne komunikacije sa izdavačima može potrajati godinama, a mnogi mladi autori nisu spremni na taj izazov. Ovim ću vam putem podijeliti osobno iskustvo koje bi mnogima moglo poslužiti ako se odluče za privatnu nakladu. Uvjerena sam da bi meni mnogo značilo da sam imala prilike pročitati ovakav tekst.

Dakle, kao i mnogi mladi autori bila sam svjesna činjenice da je put do izdavanja mukotrpan, ali ne i koliko. Na samome početku moje je mišljenje bilo sljedeće- napišem kvalitetnu knjigu i netko će me zasigurno usmjeriti ka cilju. Na žalost, stvari nisu tako jednostavne.

U moru autora, romana, pjesama i svega što se svrstava u kategoriju književnosti, teško je procijeniti kvalitetu vašeg rada. Da, prijatelji i obitelj zasigurno će vam reći kako je vaš rad kvalitetan, ali mišljenje treće osobe biti će kvalitetnije. Ne, ne morate tražiti književnog kritičara kojem ćete platiti da kritizira vaš neobjavljeni rad. U moru društvenih mreža postoje razne književne grupe, a te grupe sadrže i ljude koji vole čitati. Uvjerena sam da ćete pronaći barem dvoje sebi nepoznatih ljudi koji će biti voljni pročitati vaš rad i podijeliti svoje skromno mišljenje. Ako ste dovoljno uvjereni u kvalitetu vašeg rada- možete krenuti sa pripremama.

Dakako, potrebne su vam lektura, korektura, uredništvo, prijelom, dizajn naslovne itd.

Lektura je neizbježan dio, jer radi se o vašem interesu da svoj rad prezentirate profesionalno. Ukoliko raspolažete određenim financijskim sredstvima, uvijek možete platiti lekturu, ali ona nije jeftina. Druga opcija je potražiti nekog studenta kroatistike ili sl. da vam odradi dio lekture po sniženoj cijeni ili u najboljoj opciji besplatno.
Korektura je poželjna, ali ne i neophodna.

Uredništvo knjige je također poželjno. Osobno ga nisam zatražila, ali to ne znači da vi ne trebate. Netko tko nije sudjelovao u izradi vašeg romana objektivnije će gledati na greške i lakše vas usmjeriti na njihov ispravak od vas samih.

Nakon što je vaš tekst ispravljen od glave do pete, slijedi najskuplji dio izdavanja-prijelom, dizajn i tisak.
Dizajn naslovne- ukoliko kvalitetno baratate nekim od grafičkih programa, dizajn možete odraditi sami. Tako je bilo u mojem slučaju. Ipak, vi sami najbolje znate kakvo ruho vaša knjiga zaslužuje. Dakako, nije poželjno uzimati fotografije sa interneta jer bi one mogle biti podložene autorskim pravima. Ukoliko nemate iskustva u izradi sličnog materijala, uvijek možete zamoliti nekoga da to odradi umjesto vas ili platiti grafičkog dizajnera.

Prijelom knjige neizbježan je dio jer većina nas svoje tekstove piše u microsoft word-u A4 formata. Tekst knjige potrebno je prilagoditi za tisak. Prije nego odlučite prijelom plaćati, provjerite da li je tiskara u kojoj odlučite tiskati vaš roman voljna odraditi i pripremu za tisak -besplatno.

Tisak! Prije te posljednje faze svaki autor treba zatražiti ISBN i CIP broj. Ti brojevi služe u identifikaciji vaših radova, a traže se u NSK-u (Narodna sveučilišna knjižnica Zagreb). Taj proces je jednostavan,besplatan i iziskuje malo vremena. Također, prije zahtjeva ISBN i CIP broja pitajte tiskaru obavljaju li oni tu uslugu umjesto vas.

Tisak knjige nije nimalo jeftina stvar. Računamo li na to da je za prvu nakladu optimalna količina od 200-300 primjeraka knjige, a svaka knjiga (ovisno o veličini) ima cijenu između 20-40 kn-računajte. Ukoliko niste znali, općine i županije godišnje odvajaju određenu svotu novca za promicanje kulture. Svakako se isplati prijaviti za poticaj. Također, možete potražiti sponzore.

Vaša je knjiga otisnuta! Čestitam. Ali što sada? Nemate PR kakav posjeduju izdavačke kuće. Tu slijedi najteži dio posla. Morate se približiti čitateljima. Slijedi najstrasniji, ali i najbolji dio izdavanja. Garantiram da ćete požaliti što posjedujete telefon i mobitel, jer će se većina vašeg vremena pretvoriti u okretanje brojeva. Potrebne su vam promocije, a najbolji prostori za to su knjižnice. Knjižnice su besplatne i naravno ispunjene knjigama i ljudima koji vole iste. Možda ćete povremeno naići na pokoji odbijanac, ali nemojte dozvoliti da vas to sputava. Organizirajte promocije, gnjavite ljude vašom knjigom.

Kontaktirajte lokalne medije. Oni će vam pomoći da se vaše ime sporo ali sigurno pročuje. Najbitnije je zapamtiti ovaj savjet- KRENITE SKROMNO. Nitko nije preko noći postao S. King.
Za kraj moram napomenuti koje su pozitivne, a koje negativne strane privatne naklade.

Negativne:- velik dio posla je na vašim leđima, očekujte mnoge kritike i slabu komunikaciju s ljudima, oduzima mnogo vremena i susretanja s nepoznatim

Pozitivno:- 100% profita od prodaje knjige, velik dio je na vašim leđima- ali ste zato svjesni da je svaka kuna pošteno zarađena, očekujte kritike- ali i pozitivne, očekujte pozitivnu komunikaciju s ljudima, oduzima mnogo vremena-ali vremena koje posvećujete onome što volite!"

Autor: Književnica Jelena Hrvoj


izvor:

https://www.facebook.com/notes/knji%C5%BEevnost-izvan-polica/kratak-priru%C4%8Dnik-za-one-koji-se-odlu%C4%8De-na-privatnu-nakladu/1740286739535603







<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Nekomercijalno-Bez prerada.